Rehabilitační programy pro řidiče v ČR

Vzhledem k aktuální legislativě a protrahovaným, oddalovaným nástupem RHB kurzů a zvýšené administrativy jsem se rohzhodl tyto kurzy ve své praxi nenabízet. Aktuálně jsou u mne možné absolvence pouze na vlastní žádost klienta a preventivně pro vlastní přínos. Cena vždy dohodou dle počtu hodin kurzu. Certifikát o absolovávní plného kurzu neopravňuje absolventa automaticky k žádosti o navrácení ŘP nebo výmazu bodů z karty řidiče.

Současná situace: Dlouhodobá dopravně bezpečnostní situace v České republice sice vykazuje pozitivní trend, ale stále zaostáváme za státy s podobnou úrovní infrastruktury a hustotou dopravy. Pokud se podíváme například na úmrtnost v poměru k naježděným kilometrům, patří nám díky 15,7 mrtvých na miliardu ujetých kilometrů v celosvětovém srovnání předposlední příčka. Vysoký počet přestupků, trestných činů a nehod s následkem smrti mají na svědomí zejména dvě skupiny řidičů – začínající (mladí) řidiči a recidivisti (0,5 % nejhorších řidičů má na svědomí 25 % nehod).

Důvod problémů: To je dáno zejména dvěma důvody. 1) Nedostatečný systém postupného vzdělávání řidičů a 2) minimum opatření cílených na malou skupinu nejvíce rizikových řidičů (zodpovědných za velkou část nehod).

Řešení: Vzhledem k tomu, že u 90 % nehod je hlavním nebo důležitým přispívajícím faktorem lidský faktor, je potřeba přijímat opatření směřující k ovlivnění chování řidičů. Jako velmi vhodné se tak jeví implementace resocializačních programů pro (potenciálně) rizikové řidiče, které mají potenciál snížit recidivu minimálně o 50 %.

Proč takové řešení: Tyto programy mají dlouhodobou tradici téměř ve všech státech EU a USA. Na podkladě zahraničních zkušeností byly tyto programy upraveny a opilotovány na prostředí ČR (v rámci projektů SLECH Ministerstva Dopravy - 1F54L/091/160 a REPADO Ministerstva Vnitra VG20102015047). Po pětileté pilotáži jsou tyto programy připraveny k implementaci do českého systému jako doplnění bodového systému. Zavedení těchto programů je doporučeno Evropskou komisí, odbornými asociacemi, mezinárodními projekty i policií.

Dopad řešení: Primární dopad rehabilitačních programů je v oblasti snížení recidivy v páchání přestupků a trestných činů v dopravě a v návaznosti na to snížení zátěže policie a dalších složek OČTŘ (a tedy i snížení nákladů na provoz složek státní správy a samosprávy související s touto agendou). Dále absolvování kurzu vede ke snížení pravděpodobnosti nehody a rizikového chování k ní vedoucího.

Pro koho budou rehabilitační programy určeny:

  • Vybodovaní a zákazoví, tedy všichni, kteří přijdou o řidičský průkaz
  • Pro všechny jako preventivní opatření za umazání 3 evidenčních bodů

U řízení pod vlivem alkoholu či drog je nutné před účastí potvrzení od psychiatra vylučující závislost.

Kdo je bude provádět:

Programy budou zajišťovat instituce pověřené ministerstvem dopravy na základě splnění kvalifikačních předpokladů (garance minimálně dvou akreditovaných lektorů, v užívání vhodné prostory a předložení kurikula, podle kterého budou programy vést). Program povedou vždy 2 lektoři (psychologové) akreditovaní ministerstvem (jakýkoliv psycholog s potřebnou kvalifikací, nejedná se jen o dopravní či klinické psychology)

Kdo bude mít dozor:

Ministerstvo doprava (MD) bude disponovat registrem akreditovaných institucí, osob i klientů, každá instituce bude muset hlásit na MD dopředu termíny kurzu a účastníky.
Jak budou programy vypadat:
20 hodin skupinového sezení zaměřeného na sebereflexi, sociální zodpovědnost a osobní strategie vyhnutí se recidivě v rámci pěti setkání, zpravidla 1x týdně, maximálně jednou za 14 dní.  

Kdo je bude hradit:

Sami řidiči. Cenu za absolvování programu stanoví Ministerstvo dopravy vyhláškou. V případě, že účastník neabsolvuje program řádně z důvodu nemoci či vis major, je pořádající instituce povinna jednou umožnit bezplatné absolvování v náhradním termínu.

Kvalifikační předpoklady pro psychologa, který bude kurzy provádět:

  1. absolvování postgraduálního kurzu pro lektory v rehabilitacích v rozsahu minimálně 150 hodin,
  2. aktivní řidič (alespoň skupiny B),
  3. ukončené magisterské studium psychologie,
  4. ukončený psychoterapeutický výcvik (na seznamu ČAP) nebo pět let zkušeností s psychoterapeutickou prací s klienty

Jaké budou rozdíly pro řidiče s různým typem přestupků:

Jádro programu je pro všechny stejné, individuální předpoklady budou reflektovat lektoři v rámci každého programu. Jediný rozdíl bude pro řidiče, kteří přišli o řidičské oprávnění z důvodu řízení pod vlivem alkoholu či drog. Ti musí před vstupem do programu přinést potvrzení od lékaře specialisty vylučující závislost. V případě závislosti je nutné doložit odvykací léčbu a rok abstinence.

© 2024 Ostrava-psycholog.cz | by PCsupport.cz s.r.o.